اشنایی و نصب درب های اتوماتیک۲ لنگه (بازویی)

اشنایی و نصب درب های اتوماتیک۲ لنگه (بازویی)

قسمت های اصلی یک سیستم درب باز کن ۲ لنگه به صورت زیر است :

1- موتور الکتریکی

۲- قسمت مکانیکی با گیربکس

۳- برد الکترونیکی

۲- تجهیزات ایمنی

– شستی های کنترل دستی

– ریموت کنترل

اکنون به شرح قسمت های فوق می پردازیم

موتور الکتریکی :

در اکثر موارد برای سیستم های در بازکن اتوماتیک از موتور های تک فاز استفاده می شود ، این موتور ها باید عمل چېگرد و راستگرد را داشته باشند. لذا از موتور های تک فاز با دو سیم پیچ مشابه استفاده مي شود که با قرار گرفتن یک خازن با هر کدام از سیم پیچ ها می توان جهت حرکت موتور را تغییر داد. معمولا ۴ سیم از موتور خارج می شود که یک سیم به عنوان ارث ، دو سیم دیگر به دو سر خازن و بک سهم به عنوان سیم مشترک یا Com در نظر گرفته شده است ، تمام سیم های موتور در انتها به ترمینال های مدار الکترونیکی وصل می شوند –

قسمت مکانیکی با گیربکس: به دلیل کافی نپولین نیروییک موتور معمولی تک فاز برای باز و بسته کردن درب و پاید توسط یک سیستم مکانیکی نیروی آن را افزایش داد . معمولا برای این کار از جعبه دندهگیربکس ، استفاده می گردد

پس از افزایش نیرو ، نحوه انتقال آن به درب ، بستگی بهنوعدرب دارد و به روش های گوناگون صورت می گیرد

برای درب های ریلی و کشویی و نیرو توسط یک چرخ دنده از محور محرک مکانیکی به دنده های شانه ای نصب شده زیر درب منتقل می گردد.

برد الکترونیکی: برد های الکترونیک به دو دسته تقسیم می شوند :

..آنالوگ

دیجیتال

این برد جهت کنترل و تنظیم زمان حرکت درب به کار می رود و محل آن در سیستم های مختلف فرق می کند. به عنوان نمونه این برد در سیستم های درب های ریلی روی دستگاه اصلی و در سیستم های درب های لولایی به صورت جداگانه در یک تابلو در کنار در نصب می گردد. معمولا روی برد قسمت های زیر وجود داردة

ترانس تغذیه: ولتاز تغذیه اصلی سیستم۲۲۰ ولت است و توسط این ترانس ، تغذیه مدار الکترونیکی که معمولا ۲۴ ولت است به تامین می گردد

کارت و یا ماژول گیرنده : به عنوان گیرنده امواج رادیویی ارتباط بین ریموت کنترل و دستگاه اصلی را برقرار می کند که در بعضی سیستم ها بصورت کارت مجزا و در بعضي بصورتon board تعبیه گردیده است

رله ها : این رله ها برای اعمال دستورات کنترلی به موتور و لامپ ها و سایر اجزای سیستم به کار می روند .

دیپ سوئیچ ها ، این ها مجموعه کلید های ریز کنار هم هستند که برای برنامه ریزی سیستم به کار می روند . سیستم کاری دیپ کاری سویچ پر مبنای صفر و یک دیجیتال استوار می باشد

های نشانگر ، حالات کلر و حالات تنظیم برد را نشان می دهندLED

فیوز ها : برای حفاظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه در مدار قرار می گیرند .

ترمینال های اتصال : برای ارتباط دستگاه اصلی با عناصر دیگر سیستم استفاده میشود. .

تجهیزات ایمنی

برای اینکه از آسیب دیدن به افراد و وسایل نقلیه هنگام حرکت درب جلوگیری شود باید از تجهیزاتی استفاده نمود که هم حرکت درب را اعلام کند و هم در صورت تمپور فرد با وسیله ای هنگام حرکت در آن را به نحو مناسب متوقف نماید با باز کند و معمولا برای این منظور از تجهیزات زیر استفاده می شود

سنسور های مادون قرمز ( Photo Cell)این تور ها که اصطلاحا چشمی نیز نامیده می شوند و دارای دو قسمت جداگانه فرستنده(TX ) و گیرنده ( RX ) می باشد ، یک جفت از این سنسور ها) گیرنده و فرستنده(در بیرون و یا جفت دیگر در فضای داخلی در دو طرف درب ، رو به روی هم نصب می شوند ، حداقل ارتفاع نصب ۲۵ و حداکثر ۶۰ سانتی متر می باشد و آنها را در محل هایی که امکان نصب روی دیوار نباشد ، بر روی پایه های خاصی نصب می نماید طرز کار سنسور ها به این صورت است که دستگاه فرستنله (TX ) نور مادون قرمز را  توسط یک دیود ارسال می کند . این اشعه توسط یک فتودیود روی گیرنده ( RX)| دریافت می کند ، معمولا یک دیود LED روی گیرنده قرار دارد که وقتي اشعه دریافت می شود و خاموش است . در صورت عبور فرد یا وسیله نقلیه ای از بین این دو قطعه و قطع شدن اشعه عبوری ، LED روی گیرنده روشن می شود و یک رله که روی گیرنده وجود دارد و تحریک می شود . کنتاکت های رله به مدار کنترل روی برد الکترونیکی متصل می شوند و به این وسیله برد می تواند دستور لازم را برای توقف درب ، طبق تنظیمات انجام شده روی برد. به موتور دستگاه صادر نماید .

چشمی ها می توانند حداکثر تا فاصله ۲۵ متری نصب گردند . ولتاژ تغذیه هر دو قسمت گیرنده و فرستنده معمولا ۱۲ یا ۲۴ ولت AC یا DC می باشد و کنتاک های ( COM ) و ( NC) روی گیرنده به عنوان کنتاکت بسته برای اتصال به برد مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام نصب باید دقت کرد تا هر جفت فرستنده(TX)وگیرنده(RX)دریک راستا و روبروی هم قرارگیرد.

لامپ های نشانگر

لامپ چشمک زن ( Blinker – Flasher ) : این لامپ در بالای درب نصب می شود و هنگام حرکت درب برای باز یا بسته شدن ، چشمک می زند ،داراییک کاور زرد رنگ می باشد و لامپ داخل آن معمولا ۲۵ وات بوده و با ولتاژ ۲۴ ولت تغذیه می شود، ممکن است یک مدار الکترونیکی فلاشر نیز برای فلاش زدن لامپ در داخل چراغ وجود داشته باشد . در بعضی موارد تغذیه لامپ ۲۲۰ ولت می باشد . در این صورت معمولا از لامپ ۴۰ وات استفاده می گردد و جزئیات مربوطه را می توان از بروشور لاعبه استخراج کرد . در بعضی از چراغ ها نیز آنتن مربوط به مدار گیرنده رادیویی در کنار چراغ وجود دارد .

ریموت کنترل

برای کنترل از راه دور سیستم درب بازکن اتوماتیک معمولا از یک فرستنده رادیویی کوچک دستی استفاده می شود که به آن ریموت کنترل  Remote ) می گویند . بر روی ریموت شستی های فشاری وجود دارد که برای باز و بسته کردن با توقف درب از آنها استفاده می گردد . دستگاه ریموت به همراه آنتن و کارت رادیویی گیرنده روی برد الکترونیکی اجزای ارتباط رادیویی دستگاه را تشکیل می دهند .

نصب سیستم۲ لنگه

این سیستم را می توان روی لولای درب ، ستون آجرکاری شده و با تبرک لولای درب نصب نمود . این سیستم توسط پلیت مخصوص روی خود نصب می گردد . این صفحه و سوراخ های آن طوری طراحی شده است که قابلیت نصب روی انواع درب ها را داشته باشد ، با استفاده از شکل زیر می توانید موقعیت مناسب نصب این صفحه فلزي را روي درب تشخیص دهید.

 

 

علاوه بر صفحه فلزی که به چهار چوب درب متصل می گردد . یک صفحه فلزی محکم دیگر نیز در انتهای سیستم قرار دارد، باید دقت کنید که صفحه های فلزی را طورينصب و تنظیم نمایید که فاصله ها با اندازه های زیر منطبق باشد

به عنوان مثال :

پس از نصب اتصالات لنگه و دربه ، شروع به سیم کشی و نصب دیگر تجهیزات می کنیم

 

 

سیم کشی

سیم های مورد استفاده :

ا. چنانچه نوع موتور ۲۲۰ ولت می باشد : سیم1.5*3

۲۱

۲, و اگر موتور ۲۴ ولت بلند ( به جز موتور هایی که نیاز به سیم لیمیت سوییچ

دارنده ): هر 1.5*2

۳سیه فلاشر : هر1.5*2

۴سیم مورد استفاده برای چشمی : ۲ زوج

د سیم قفل برقی : 1.5*2

۶, سیم آنتن کواکسیال

نحوه سیم کشی کلیه سیم ها اصولا از داخل چهار چوب فلزی درب به سمت مدار فرمان کشیده می شوند ، در غیر اینصورت از داکت یا لوله های فلزی می توان استفاده کرد

نصب چشمی ها

چشمی ها در ارتفاع حدود ۴۰ سانتی متر از کف روبروی هم در قسمت بیرون تری قرار می گیرند.

در یکجفت چشمی مورد استفاده یک چشم فرستنده و دیگری گیرنده می باشد ، که چشمی فرستنده فقط نیاز به ولتاژ داشته و چشمی گیرنده علاوه بر ولتاژ ۲ ترمینال

فرمان به صورت مدارNCدراختیارقرار

تحلیل مدار فرمان

مدار فرمان های آنالوگ و دیجیتال داراییک سری ورودی و خروجی می باشند که در تمام محصولات شباهت زیادی بین آنها وجود دارد . در این بخش این مدارات به صورتکامل تحلیل می شوند

 

 

 

ورودی برق ۲۲۰AC ، که با علامتL , N نمایش داده می شود .

اتصال زمینیا PE که با نماد نشان داده می شود .

ترمینال اتصال موتور

موتور های۲۴ ولت جابجا کردن ترمینال موتور فقط جهت چپ گرد و راستگردرا تغییر می دهد.

موتور های۲۲۰ ولت در این سری ، نکته مهم اتصال صحیح سیم ها مي باشد ، که سیم قهوه ای به ترمینال Open ، سیم مشکی به ترمینال Close و سیمآبی با طوسی به ترمینال Com وصل می شود . جابجا کردن سیم های قهوه ای و مشکی فقط جهت چپ گرد و راست گرد را تغییر می دهد.

نکته : موتور های۲۲۰ ولت نیاز به یک خازن راه انداز دارند که برای اتصالخازن به موتور و نحوه اتصال مشخص شده است.

ترمینال اتصال لامپ چشمک زن

نماد به صورت تا مشخص شده است . برخی۲۴ ولت و برخی دیگر۲۲۰ ولت می باشند و چراغ چشمک زن را با عناوینی مانندو Blinker Lamp , Light , Flasherنشان می دهند.

. اتصال سیم های لامپ نیازی به رعایت جهت ندارد

ترمینال اتصال قفل برقی

نماد به صورت می باشد. خروجی قفل ۱۲ ولت AC می باشد لذا رعایت جهت برای اتصال مهم نیست

کنتاکت های بسته NOبه شکل های زیر نمایش داده می شود :

کنتاکت های بسته بیشتر برای اتصال به چشمی ها ، ورودی شاسی Stop و ورودی لیمیت سوییچ ها استفاده می شود و همانطور که در شکل مشخص شده مدار مورد استفاده این قسمت الزاما باید بسته با NC باشند

: نکته مهم: در صورتیکه از هر کدام از مدار های NC استفاده نکردیم باید آنها

را با ترمینال COM در مدار اتصال کوتاه شود

کنتاکت های باز NO به شکل های زیر نمایش داده می شود :

 

کنتاکت های باز در بیشتر موارد مناسب فرمان دادن برای باز شدن یک لنگه یا دو لنگه درب می باشند که با عنوان های Start P

. Step By Step , Startو PED مشخص می شوند ، برای فرمان دادن به آنها از شاسییا ریموت رسیور نیز استفاده می شود .

ترمینال آنتن دستگاه

با نمادنشان داده می شود . جهت افزایش برد آنتن گیرنده میتوان استفاده کرد، بهتر است از کابل کواکسیال برای این منظور استفاده کرد .

ترمینال های مدار فرمان

منوی تنظیمات

 

 

مجموع فروش و تعمیرات شیرمردی در سال 1380در زمینه انواع درب های برقی (اپراتور درب شیشه ای، جکی، کرکره، ریلی) توسط مهندس شیرمردی در تهران تاسیس و راه اندازی شد. این مجموعه با به کارگیری علم و دانش روز و تجربه کافی در زمینه انواع درب های برقی توانسته بخش اعظمی از نیازهای مشتریان عزیز را برطرف سازد. شایان ذکر است مجموعه شیرمردی در راستای ارائه ی خدمات هر چه بیشتر و بهتر به مشتریان عزیز به صورت 24 ساعته جوابگوی مشتریان بوده و در هر ساعت از شبانه روز خدمات مورد نیاز مشتریان را ارائه نماید. همچنین کلیه خدمات ارائه شده توسط این مجموعه (تعمیرات و فروش) دارای یکسال گارانتی بدون قید و شرط و درج در فاکتور می باشد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.